Eserin künyesi
Bestecisi: Ârif Sâmi Toker
Güfte şairi: Nedîm
Makâmı: Nihâvend makâmı
Usûlü: Semâî usûlü
Formu: Şarkı formu
Sözleri
Not
Güftedeki virgüller, şiirlerin bilinen/tartışılan edebî kuralları dışında, okumayı biraz duraklatarak, kelimelerin ve cümlelerin anlamlarının, anlaşılarak hissedilmesine, katkı sağlaması amacıyla kullanılmıştır.
Erişti, nev-bahar, eyyâmı, açıldı, gül-i, gülşen
Çerâğan, vakti, geldi, lâlezârın, dîdesi, rûşen
Çemenler, döndü, rûy-i, yâre, reng-i, lâle vü, gülden
Çerâğan, vakti, geldi, lâlezârın, dîdesi, rûşen
Açıldı, dilberin, ruhsârı, gibi, lâleler, güller
Yakıştı, zülf-i, hûban-veş, zemîne, saçlı, sünbüller
Nevâsâz, olmada, bin, şevk, ile, âşüfte, bülbüller
Çerâğan, vakti, geldi, lâlezârın, dîdesi, rûşen
Türkiye Türkçesi Karşılığı
Geldi ilkbahar günleri, açıldı güller ve gül bahçeleri
Şenlik zamanı geldi, lâle bahçesinin, gözü aydın
Çimenler, dönüştü, sevgilinin yüzüne, rengi, lâle ve gülden.
Şenlik zamanı geldi, lâle bahçesinin, gözü aydınAçıldı, alımlı güzelin yanağına benzeyen, lâleler, güller
Yakıştı güzellerin saçı gibi, yere kadar uzayan, sümbüller
Şarkı söyler, bin istekle oynaşan, bülbüller
Şenlik zamanı geldi, lâle bahçesinin, gözü aydın
Öyküsü
Günlerden bir gün Ârif Sâmi Toker, çalışmalarının tam orta yerinde tatlı bir uykuya dalmış.
Rüyasında elinde bu eserin notası, kendini 3. Ahmed’in huzurunda buluyor. 3. Ahmed devrin Şairi Nedim‘e “Nedim oku bakalım şu bahar gazelini” der ve daha sonra “Ârif, şimdi şu bestelediğin Gazel’i oku da dinleyelim bakalım” der.
Ârif Sâmi Toker de ud‘unu eline alarak şarkıyı icra eder. 3. Ahmed her ikisine de iltifatlar yağdırırken, Ârif Sâmi Toker daldığı hayallerden silkinirek uyanır.
Bakar ki elinde Erişti nev-bahar eyyâmı açıldı gül-i gülşen notası ve çalmak üzere hazır ud’u duruyor.
Not: Bu hatırayı, Ârif Sâmi Toker’le meşklere katılan ve Yavaşca‘nın danışmanlığını yapan, Sinan Sipahi‘den aldım. Ayten Yavaşca – 19.09.2009 Kaynak: efecehaber.com
Notası
Video yorumları
Enstürümantal