Bedri Rahmi Eyüboğlu, Trabzon’un Görele ilçesinde (bugün Giresun iline bağlı), 1911 yılında dünyâya geldi. Beş çocuklu ailenin ikinci erkek çocuğuydu.
Kaymakam olan babası Rahmi Bey’in görevi gereği, önce Pınarbaşı ardından Havza’ya taşındılar. Havza’da ilk otomobili gördü, benzin kokusunu duydu.
1920 yılında, ailece Kütahya’ya göçtüler. Kütahya’nın düşman işgaline uğraması tehlikesi baş gösterince 1921 yılında, babası önce ailesini Ankara’ya gönderdi. Bir ay sonra da kendisi gitti.
1924 – 1925 yılları arasında Artvin’de bulundular. 1925 yılında, babası Trabzon milletvekili oldu. Ailece Trabzon’a geri döndüler. Trabzon Lisesi’ne kaydoldu. 1927 yılında Zeki Kocamemi Trabzon Lisesi’ne resim öğretmeni olarak atandı.
Bu dönemden sonra, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nda resim aşkı başladı. Fransa’da eğitim gören ağabeyi ile mektuplaşmaları, kardeş – aile mektuplaşmasını başlattı. 1929 yılında, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi, Resim Bölümü’ne girdi.
Nazmi Güran ve İbrâhim Çallı’nın öğrencisi oldu. 1931 yılında, diplomasını almadan Paris’e gitti. Dijon ve Lyon’da Fransızca dilini öğrenmek üzere çalıştı.
Bu arada, Gauguin ve El Greco gibi beğendiği ustaların resimlerini bulundukları müzelerden kopya etti. Van Gogh, Gauguin, Cezanne onu mesleğine bağlayan ustalar oldu. 1932 yılında, Paris’te bir ay kadar André Lhote Atölyesi’nde çalıştı. İlerde yaşamını birleştireceği Ernestine Letoni ile tanıştı.
1933 yılında, Londra’ya gitti. Yıl sonunda Türkiye’ye geri döndü. 1934 yılında, yeni Adam’da ressam olarak çalışmaya başladı. Akademi Diploma yarışmasında “Yol İnşaatı” konulu resmi ile üçüncü oldu. 27 Aralık 1934 tarihinde 30 resim ile D Grubu Sergisi’ne katıldı.
1 Ocak 1935 tarihinde, ilk kişisel sergisi Bükreş’te Hasefler Galeri’sinde Ernestine Letoni tarafından açıldı. 1936 yılında “Eren” adını verdiği Ernestine Letoni ile evlendi. Tekel Genel Müdürlüğü’nde işe girdi. Vitrin düzenleyici olarak göreve başladı. Sipahi Ocağı sigarasının kapağındaki “Koşan Mızraklı Atlar” figürünü tasarladı.
Güzel Sanatlar Akademisi’nin 1936 yılında diploma yarışmasında “Hamam” adlı çalışması ile birinci oldu. Sovyetler Birliği’ne götürülen Türk Resim ve Heykel Sergisi’ne üç resim ile katıldı. 1937 yılında, akademide Leopold Levy’in asistanı oldu. Nazmi Ziya Güran üzerine bir inceleme kitabı hazırlığına girişti.
Bedri Rahmi Eyüboğlu, CHP Yurt Gezisi programı kapsamında, 1938 yılının Eylül ayında Edirne’ye gitti. 1 Kasım 1938 tarihinde çıkan “Ses” dergisi yazarları arasında yer aldı. 31 Ekim 1939 tarihinde Birinci Devlet Resim ve Heykel Sergisinde “Figür” adlı yapıtı ile üçüncülüğü Arif Kaptan ile paylaştı.
9 Kasım 1939 tarihinde, askerlik görevini yapmak üzere yedek subay okuluna alındı. Aynı yıl ileride babasını ve annesini ölümsüzlüğe götürecek çalışmalar yapacak olan oğlu Mehmet Hamdi Eyüboğlu dünyâya geldi. 1941 yılında askerlik görevini tamamladı. İlk şiir kitabı “Yaradana Mektuplar” yayınlandı. 1942 yılında, CHP’nin yurtiçi gezileri programı içinde bu kez Çorum’a gitti.
31 Ekim 1942 tarihinde, açılan Dördüncü Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde ikincilik ödülünü kazandı. 1943 yılında, Ortaköy Lido Yüzme Havuzu için ilk duvar resimlerini gerçekleştirdi. 1945 – 1947 yılları arasında; “Mari’nin Portresi”, “Alis I”, “Alis II” gibi önemli portre dizisini oluşturdu.
1946 yılında, Ankara Büyük Tiyatro’nun (operanın) girişindeki kapıların üstüne ikinci duvar çalışmasını yaptı (Kız kaçırma”konulu bir fresk). 1946 yılı Kasım ayında UNESCO’nun Paris’te düzenlediği uluslararası sergiye gönderilen resimleri ilgi çekti.
1947 yılında, genç sanatçılardan oluşan “10’lar Grubu”nun kurulmasına öncülük etti. 1948 Ağustos ayında ikinci şiir kitabı “Karadut” yayımlandı. 1950 yılında, Ankara Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi’nde 150 resimden oluşan “Retrospektif” sergisi düzenledi.
Birkaç aylığına Paris’e gitti. Paris’te, İnsan Müzesi’nden çok etkilendi. “Güzel yararlı olmalıdır” düşüncesinden hareketle “Yazmacılık” geleneğine yeni bir yorum getirdi. 1950 yılında, Kariye Camii düzenlemesini yaptı. Bizans mozaikleriyle ilgilenmeye başladı.
1951 yılında, “Küçük Sahne”yi süsledi. 1951 yılına kadar boya ile mozaik dokusunda resimler yaptı. 21 Mart 1951 tarihinde, ilk “Yazma Sergisi”ni açtı. Yeni Sabah gazetesinde yazmaya başladı.
1952 yılının Ocak ayından başlayarak 1958 yılına dek düzenli olarak Cumhuriyet gazetesinde yazdı.
1953 yılında Yazmaları ve özgün baskıları Philadelphia Print Club da sergilendi. 14 Eylül’de Times dergisi, iki renkli sayfa ayırdı. 1954 yılında Bedri Rahmi “Türk Tepsisi” adlı motifi ile Steuben Glass adlı bir firmanın tertiplediği yarışmada ödül kazandı ve motif kristale oyularak teşhir edildi.
1954 – 1957 yılları arasında Hilton ve Divan otellerinde ve KLM İstanbul merkezindeki panoları yaptı. Yugoslovya ve Hollanda hükümetleri tarafından davet edildi. 1955 yılında, TBMM yapısına konulacak resimleri seçecek kurulun başına getirildi. 1956 yılında, Sao Paulo Bienali’nde onur ödülü aldı. Aynı yıl “Canım Anadolu” adlı kitabı yayınlandı.
Bedri Rahmi Eyüboğlu, 1957 yılında Tokyo özgün baskı Bienaline katıldı ve “Üçü birden” adlı kitabını yayınladı. Ve aynı yıl içinde “Dokuma, Kilim, Yazma ve Nakış gibi Halk El Sanatları’ndaki motifleri özgün bir stil ile kaynaştırarak, mozaik çalışmalarına yöneldi.
1958 yılında Uluslararası Brüksel Sergisi’ndeki Türk pavyonuna yaptığı 227 metrekarelik çalışmasıyla altın madalya aldı. 1959 yılında, Paris’te Nato merkezine 50 metrekarelik bir pano hazırladı. 1960 – 1970 yılları arasında yazarlığa ara verdi. 1961 yılında Amerika’ya gitti. Bu dönemde zengin renklerle soyut biçimlere yöneldi.
Görülmedik, bilinmedik renkler bulabilmek için denemeler yapmış; plastik tutkal – plastik boyalar – Kum – talaş ve buruşturulmuş Japon kağıdı kullanmıştır. Kendisinin de kabul ettiği gibi Amerika dönemi sanatına başka bir boyut kazandırmıştır.
University of California at Berkley’da iki yıl misafir profesörlük yaptı. 1961 yılı Ağustos ayında Unicef çoçuklar yararına “Eşeğin Üzerinde Çocuklarını Taşıyan Anadolu Köylü Kadın” motifi Amerika’da kartpostal olarak basıldı. 1962 Aralık ayında New York Modern Art Müzesi “Zincir” adlı resmini satın aldı.
1963 – 1964 yıllarında Vakko fabrikası, Karaköy tatlıcılar, Manifaturacılar çarşısı panoları yanında çeşitli malzemeleri denedi. Son panosu, Etap Oteli girişinde ki “Güvercinler” dir. 1970 yılında, yeniden toplumsal içeriği ağır basan resimler yaptı. 1972 yılında, 33’üncü Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde birincilik ödülü aldı. 1984 yılında, oğlu Mehmet babasının tüm yapıtlarını yayımlamaya başladı.
Bilgi Yayınevi tüm yapıtları on cilt olarak yayımladı (“Dol Kara Bakır Dol”(şiir), “Kardeş Mektupları”, “Resme Başlarken”, “Tezek”, “Delifişek”, “Yukulele’ye Mektuplar”, “Bu Anadolu Var Ya”, “Kültür Yokuşu”, “Resim Yaparken”, “Körolası”). Ada Yayınlarında “1001 Bedros”, “Karadut”, “Babatomiler” ve “Yaşadım” kitapları ve Cem Yayınlarında biyografi ve resimlerinden örnekleri içeren “Bedri Rahmi” kitabı yayınlandı. Son olarak oğlu Mehmet Eyüboğlu’nun anlaştığı İş Bankası Yayınları Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun ve Sabahattin Eyüboğlu’nun tüm eserlerini yayımlamayı kabul etti.
Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun nesir yazıları seneler itibariyle İş Bankası devamlı yayınlarında çıkmaktadır. Ailesinin derlediği 1000’i aşkın makalede yeniden okuyucuyla buluşacaktır. İş Bankası Yayınları “Bedri Rahmi Eren Eyüboğlu Aşk Mektupları”nı dört cilt olarak okurları ile buluşturdu. Bedri Rahmi Eyüboğlu, 21 Eylül 1975 tarihinde yaşama vedâ etmiştir.
Bedri Rahmi Eyüboğlu belgeseli: