4 Nisan 1938 tarihinde dünyâya gelen Ayhan İlter, Uşak’ın tanınmış ailelerinden birinin oğludur.
Yıllarca resim öğretmenliği yapan babası Mehmet Tevfik, aynı zamanda amatör bir ressamdı. Sanat dünyâsına ilk adımını Uşak orta okulunda okuduğu sıralarda atmıştır.
Daha o zamanlarda şiire ve resme karşı büyük bir ilgi vardı içinde. Yıllarca Yunus‘a Karacaoğlan‘a Emrah‘a ve onların koşmalarına gönül verdi. Bu büyük ustaların şiirlerinin etkisinde kalarak, bir süre koşmalar yazdı. Bunların çoğu, Anadolu’da çıkan dergi ve gazetelerde; Uşak’lı Âşık İçli, Âşık Ayhan imzalarıyla yayınlanmıştır.
1956 – 1958 yılları arasında filmcilik ve tiyatro ile ilgili kısa süreli çalışmalar yapmış ve 1958 yılından sonra resme yönelmiştir.
Başkentin tanınmış ressamlarından uzun yıllar ders almış ve başta Ankara olmak üzere, Anadolu’nun çeşitli il ve ilçelerinde 50 adet sergi düzenlemiştir. Bunların çoğu kişisel sergileridir.
15 yıl içinde 1.000’in üzerinde resim sergileyen İlter’in, 7 – 8 tablosu kolleksiyoncular tarafından satın alınarak; İngiltere, Fransa Almanya ve Amerika gibi ülkelere götürülmüştür. Lise muadili meslek okulu mezunu olan Ayhan İlter, resim çalışmalarını sürdürürken, şiire de gereken önemi vermiş ve 1967 yılında “Sebepsiz değil”, 1968 yılında “İnsan ve isyan” ile 1970 yılında da “Kahkaha” adlı üç şiir kitabı yayınlamıştır.
Resim ve şiir uğraşına paralel olarak, yazarlık yanını da geliştirmeye çalışan Ayhan İlter’in; şiirleri, çeşitli röportajları ve sanat yazıları dergilerde ve gazetelerde yayınlanmıştır. Bu arada Türk sanat müziğine de gönül veren Ayhan İlter, güfte yazarlığına da el atmış ve çok sevilen şarkısı Pişman olur da bir gün dönersen bana geri ile haklı bir ün yapmıştır.
Bilhassa İstanbul’daki bestekarlara ilham veren dörtlüklerinin çoğu; İrfan Özbakır, Necdet Varol, Saffet Gündeğer, İsmet Nedim Saatçi, Baki Duyarlar, Ali Şenozan, Erol Sayan ve Ziya Taşkent tarafından çeşitli makamlarda bestelenmiştir.
Bu sayfadaki bilgileri paylaşan sayın Bülent Ütin‘e teşekkürlerimle. Sâlih Bora